בית - מאמרים - פרשת בראשית חס"ה לשבת

.

פרשת בראשית - חס"ה לשבת

מדוע אדם הראשון לא מת מיד כשחטא כמו שהזהיר אותו הקב"ה? איך הצליח רבי סעדיה גאון לגלות את התרמית של העבד שהשתלט על נכסי אדונו? והאם צריך לייחד טלית מיוחדת לכבוד שבת קודש? • חידוש סיפור והלכה לשבת פרשת בראשית


רבי יוסף שמואלי  | יום שישי כ"ג תשרי התשפ"ה  |  25.10.2024  |  14:20


חידוש

"וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" (ב, יז)

קשה שהרי אדם הראשון לבסוף התפתה ואכל מעץ הדעת ומדוע לא מת באותו יום?

הנה יש על זה כמה וכמה תירוצים ואחד מן התירוצים הוא שהרי אמרו רבותינו אדם שכאשר מורידים את האדם מגדולתו זה נקרא אצלו מיתה, ואדה"ר הקב"ה בתחלה שם אותו בג"ע ולאחר שחטא הורידו מג"ע וגם מיעט קומתו ולכן נחשב כמת ועל זה אמרו בדרך רמז "שלוחו של אדם כמותו" פירוש שילוחו של אדם הראשון מג"ע כמותו - כמו המות שלו ונחשב לו כאילו כבר מת ובטל מן העולם כי הורידוהו מגדולתו.

 

סיפור

"וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי" (ב, כג)  

בספר חסידים (סימן רלב) הובא מעשה פלא בעשיר אחד שהלך למדינת הים ולקח עמו עבדו וממון רב, והשאיר את אשתו מעוברת. לימים מת העשיר והניח כל הממון והלך העבד והחזיק בנכסיו, ואמר העבד שהוא בנו של העשיר, ונתחתן עם גדולי הדור. כשגדל הבן של העשיר, שמע שמת אביו ומה שנעשה בנכסיו, נסע לתבוע נכסי אביו שהחזיק בהם העבד, אבל היה מתיירא לפתוח פיו פן יהרגוהו.

נתאכסן הבן בבית רב סעדיה בן יוסף החכם, וכשהניחו לפני האורח לאכול, לא אכל מרוב דאגה ועגמת נפש, עד שסיפר הבן לרב סעדיה את כל המאורע. נתן לו רב סעדיה עצה לדבר אל המלך, וכן עשה. כששמע המלך את דבריו, שלח המלך אחר רב סעדיה שהוא ידון דין זה.

צוה רב סעדיה להקיז דם מהעבד בספל אחד, ולהקיז דם מהבן בספל אחר, ולקח עצם של העשיר, והניח בספל העבד, ולא נבלע הדם בעצם, אחר כך לקח העצם והניח אותו בספל דם הבן, ונבלע הדם בעצם, כי הם גוף אחד, ולקח רב סעדיה הממון של העשיר המת ונתנו לבן, שנתברר שהוא הבן האמיתי ולו מגיעה ירושת אביו, שהוא עצם מעצמיו ובשר מבשרו של אביו.

 

הלכה

ערב שבת קודש

א. ראוי ונכון לטבול במקוה טהרה בכל ערב שבת קודש, כדי לקבל תוספת נפש רוח ונשמה דליל שבת קודש, על ידי טבילה זו.

ב. כדאי להזהר שלא ינגב עצמו במטפחת כשיעלה מן הטבילה, היות ומימי המקוה צריך שהגוף ישאב אותם.

ג. קודם שיטבול יתן את לבו ומחשבתו לשוב לפני בוראו כדי שיוכל לפשוט ולהסיר מעליו בגדי חול ע"י התשובה, חרטה על העבר וקבלה על העתיד לסלק מעליו הס"א.

ד. יזהר כל אדם ליחד בגדים נאים נקיים וטובים לכבוד שבת, ומה טוב שאפי' המלבושים הפנימיים ייחד אותם לכבוד שבת, והוא שיזהר ששום מין מלבוש מכל מה שלבש האדם בימי החול לא ילבש ביום שבת. וכן ישתדל שתהיה לו טלית נאה ומיוחדת לכבוד שבת.

 


 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!